M/T Rødskjæl 1914-66 - Rødskjæl

Gå til innhold

Hovedmeny:

M/T Rødskjæl 1914-66

Båten
 
 

M/T Rødskjæl

Andre Navn

Rødskjæl I

EPO

Skipstype

Tankskip

Byggeår

1914

Verft

Aktieselskabet Kaldnæs Patentslip og Mekaniske værksted

Byggenr

31

Rederi

Norsk-Engelsk Mineralolieaktieselskab(NEMAK)

Norske Shell

Nils Birger Aspen

Kallesignal

LHDR

Skrog

Stål

Lengde m

31,08

Bredde m

5,82

Dyptgående m

3,13

Tonnasje

133 brt

Hovedmaskin

Bolinder

Ytelse hovedmaskin

121 BHK

Bilder av M/T Rødskjæl

Her finner du det vi vet om båtens historie som M/T Rødskjæl. Vil du se hva som har skjedd med båten etter at den skiftet navn til EPO finner du det her.

 

Viktige hendelser i M/T Rødskjæls historie

År

Hendelse

Vedlegg

1914

Levert til Norsk–Engelsk Mineralolieaktieselskab A/S, Kristiania, som M/T Rødskjæl

 

Tegninger

         

 

Målingsbevis

1918

Grunnstøting Vadsø

1940

Overdratt til A/S Norske Shell, Oslo

1940

April Senket av tyske fly i Narvik. Hevet og slept til verksted i Harstad og reparert.

 

1942

Skadet i Vardø under flybombing

1945

Stasjonert i Svolvær

1955

Ny lettbåt Arendal Lettmetallindustri

1958

November, Svolvær Mek. Verksted. Skiftet Dynamo og spenningsregulator

1959

Hovedmotoren Bolinder ble byttet ut med en General Motors, BHK 220  Fart:8,5 knop

1959

Til A/S Shellbåtene, Oslo

1966

Solgt til Nils Birger Aspen, Trondheim, omdøpt «Rødskjæl I» Ombygges til brønnbåt

 

Shells historie i Norge

 

Fra Gammelmotoren Valdemar Steiro

 

Tegnforklaring

her finner du bilde(r), domument(er) og tegning(er)

Tegninger fra Kaldnes Mek Verksted
 

Bilder av M/T Rødskæl

Vi etteryser alt av opplysninger fra tiden som M/T Rødskjæl - dette kan være

  • Bilder

  • Domumenter

  • Historer

  • Opplysninger om mannskap


Skulle du ha noen opplysninger eller vet av noen som kan ha opplysninger, kan du sende oss en e-post om hva du har så tar vi kontakt for å avtale hvordan vi kan få overført det du har/vet om. NB du skal slippe å ha noen utgifter i forbindelse med dette.

 
 
Tilbake til innholdet | Tilbake til hovedmenyen